BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, August 17, 2011

Kelas Asas Koreografi !

Kursus ini menyediakan pelajar untuk mementaskan sebuah karya 
dengan memikirkan tema, konsep, gaya, dan idea - idea kreatif secara menyeluruh ..
Para pelajar harus menggabungkan elemen pementasan
seperti set, prop, kostum dan lampu untuk melengkapkan karya tersebut ..

Minggu 1 - 2 

Minggu 1 nie, kite orang satu class buat disccusion sedikit 
bersama Sir Joseph Gonzales ..
Pada masa itu, dia bertanya kepada kami 
'Apakah itu Koreografi ? '
dan kami hanya mampu terdiam kerana kami takut jika jawapan yang akan 
kami berikan itu berkemungkinan salah .. :D

Selain itu,  dia juga bertanya kepada kami 
Apakah maksud TEMA dan KONSEP ?
Kami sekali lagi telah senyap seketika
memikirkan jawapan yang ingin diberikan ..

Setelah memikirkan jawapan itu, 
saya telah mengangkat tangan untuk mencuba nasib .. :D
dimana saya menjawab saya hanya memberikan contoh kepada TEMA & KONSEP 
Contoh yang saya berikan seperti berikut :
TEMA = Kasih sayang
KONSEP = Kehidupan laut 

Dengan segera beliau mengatakan bahawa jawapan yang saya berikan sebentar tadi 
merupakan jawapan yang tepat ..
berliau menerangkan sekali lagi bagaimana kita ingin mengetahui 
perbezaan kedua - dua ini ..
TEMA = What is your dance about ?
KONSEP = How you want to do your dance ?

Setelah lama membuat disscussion, kami telah diberikan satu tugasan 
untuk next week ..
Kami diminta menyediakan sebuah frasa gerak
sepanjang 8 kali 8 berdasarkan tema yang dipilih ..

Minggu yang dinantikan telah tiba ..
Dimana kami telah diminta membuat satu preview pada minggu kedua ini 
sebuah frasa gerak berdasarkan tema yang telah kami pilih ..
Masing - masing telah bersa nervous dan sangat takut
pada masa tersebut ..

Saya telah memilih MYSELF sebagai tema gerak saya ..
di dalam semua geraka saya terdapat beberapa menunjukkan tentang diri saya ..
  • Rambut Helmet
  • Seorang yang manja
  • Mampu menjadi seorang yang tabah
  • Breast 
Di dalam karya saya kali ini,
saya telah membawa prop iaitu, satu teddy bear yang agak besar ..
dan saya pinjam teddy tersebut dengan kawan saya, Nabilah Jasni .. :D

Pada masa ini, Sir telah memberikan komen 
dimana saya kurang mengEXPLORE gerak yang terdapat dalam karya ini ..



0 comments: